29/06/2014

ADAKAH BATAL PUASA SEKIRANYA TERTELAN KAHAK?

Tags

Soalan: Saya seorang lelaki yang sudah lanjut usia tetapi kesihatan saya baik, Alhamdulillah. Saya mampu untuk berpuasa. Tetapi masalahnya tekak saya selalu berkahak. Adakah batal puasa saya sekiranya seya tertelan kahak? Sebab saya akan merasa sakit kalau saya mengeluarkannya.

Jawapan:

Firman Allah: " Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang termampu olehnya." (Surah al-Baqarah: 286).

Firman-Nya lagi: "Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan Dia tidak menghendaki kesukaran bagimu." (Surah al-Baqarah: 185).

Kahak adalah sesuatu yang berada dalam tubuh dan dalam kawasan tubuh. Justeru, ia bukan di bawah kawalan dan ikhtiar manusia.

Mengikut pendapat yang rajih dalam mazhab Syafii, menelan kahak yang datang dari atas anak tekak dikira membatalkan puasa. Namun jikalau menelan kahak yang datang daripada dada tidak batal puasanya.

ADAKAH BATAL PUASA SEKIRANYA TERTELAN KAHAK?

Wallauaklam.

Sumber: Al-Ustaz No. 26: 14. (ADAKAH BATAL PUASA SEKIRANYA TERTELAN KAHAK?).


EmoticonEmoticon